ВІЗУАЛЬНА МЕДІАКУЛЬТУРА: КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ І СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТИ
План лекції:
1. Засоби масової комунікації. Медіакультура та її візуальна складова.
2. Медіазасоби, їх функції.
3. Медіакультура, її візуальний аспект.
4. Культурологічний аспект візуальної медіакультури.
5. Соціально-психологічний аспект візуальної медіакультури: медіакомунікація, медіатворчість, особистісна візуальна медіакультура.
Ключові слова: медіа, засоби масової комунікації, медіакультура, візуальна медіакультура, візуальна культура, масова культура, соціальні й психологічні аспекти візуальної медіакультури, комунікація, особистісна візуальна медіакультура, медіатворчість.
Література:
1. Баришполець О. Т. Медіакультура особистості: соціально-психологічний: навчально-методичний посібник / О. Т. Баришполець, О. Є. Голубєва, Н. В. Климчук [та ін.]; за ред. Л. А Найдьонової, О. Т. Баришпольця.– К. : Міленіум, 2009. – 440 с.
2. Литвин А. Використання технологій мультимедіа у професійній підготовці / А. Литвин // Педагогіка і психологія професійної освіти.– 2012. – № 2. – С. 7-21.
3. Мищишин І. Медіаосвіта як засіб формування медіакультури сучасної молоді /І. Мищишин, Н. Троханяк // Вісник Львівського університету. Сер. Педагогічна.-Львів, 2006.– Вип. 21, Ч. 1. – С. 161-165.
4. Новикова, А. А. Развитие медиакомпетентности американских учащихся на современном этапе / А. А. Новикова // ALMA MATER: Вестник высшей школы.– 2009. – № 5. – С. 46-52.
5. Онкович, Г. Засоби масової комунікації у термінологічному просторі медіа-освіти / Г. Онкович // Дивослово. – 2007. – № 5. – С. 29-31.
6. Онкович, Г. Медіа-педагогіка і медіа-освіта: поширення у світі / Г. Онкович // Дивослово. – 2007. – № 6. – С. 2-4.
7. Онух, Л. Українські медіа нічого не помічають, крім гламуру :[інтерв'ю з директором Польського ін-ту в Києві – про інформаційні пріоритети українських ЗМІ] / Л. Онух; розмову вела О. Ганжа // Телекритика. – 2010. – № 7-8. – C. 60-65.
8. Потятиник, Б. В. Медіа: ключі до розуміння / Б. В. Потятиник. – Львів : ПАІС, 2011. – 312 с.
9. Рахматова, М. Іміджева складова репутації України у світових мас-медіа / М. Рахматова // Університет.– 2008. – № 3. – С. 113-118.
10. Слюсаревський, М. Медіа-освіта: українська перспектива / М. Слюсаревський, Л. Найдьонова // Рідна школа. – 2013. – № 9. – С. 57-58.
Засоби масової комунікації. Медіакультура та її візуальна складова.
Нині не можна уявити життя без медіа. А що означає слово «медіа», що стоїть за цим поняттям? «Медіа» (грец. – це середина або посередник). Згадаймо поняття «Mediterranean Sea» – Середземне море або «медіум» – посередник між живими та померлими душами. Сучасне значення «медіа» – це засіб, через який опосередковано здійснюється комунікація між людьми, групами людей. Сьогодні медіа – це всі засоби масової комунікації, а також засоби масової індивідуальної комунікації й так звані мережеві мультимедійні засоби.
Медіазасоби, їх функції
Засоби масової комунікації (медії) виникли не на порожньому місці. Вони з'явилися тоді, коли історія технічного розвитку сягнула певного рівня. Спочатку у ХVст. у Німеччині було винайдено пристрій для друку книжок, що, без перебільшення, відіграло дуже важливу роль у культурі загалом та сприяло й прискорило науково-технічний розвиток зокрема.
В останній третині XVIII ст. відбулася «перша індустріальна революція» у Великій Британії, яка привела до життя парову машину.
«Друга революція», наприкінці XIX ст. підпорядкувала електричну енергію для практичних, індустріальних потреб у Німеччині та США.
«Третя технологічна революція», припала на середину XX ст., коли людина приборкала ядерну енергію, почала опановувати космос, активізувала розвиток кібернетики та генетики.
На тлі цих глобальних винаходів з'явилися й інші, менш масштабні, але не менш значущі для людини, – фотографія, телеграф, кінематограф, радіо, телефон, телебачення, а також цифрові технології способу запису інформації, мікропроцесор (комп'ютер), принципово нові інформаційно-комунікаційні системи (Інтернет) тощо.
Фотографія та кінематограф, радіо та телебачення, друк і копіювальна техніка, мобільний зв'язок, комп'ютер, Інтернет тощо – все разом становить медіазасоби або засоби масової комунікації. Що ж об'єднує в один ряд такі різноманітні за своєю технічною природою та функціями речі? Насамперед, усі вони налагоджують комунікацію як між окремими людьми (телеграф, телефон), так і між певними групами людей: редакція газети/журналу та читачі (друковані видання), знімальна група та кіноглядачі (кінематограф), автори телепрограм і телеглядачі (телебачення) тощо.
Однак деякі спеціалісти вважають медіазасобами тільки електронно-технічні прилади, такі, наприклад, як телевізор, комп'ютер, але це вже нюанси. Нам важливо знати, що у всіх вищезгаданих медіазасобів – спільні технічні функції, а саме:
• створення інформації за допомогою медіатехніки та медіатехнологій;
• зберігання інформації, записаної на матеріальному носії, що уможливлює її практично нескінченне відтворення;
• копіювання, тиражування інформації з метою її поширення;
• передача (трансляція) інформації на значні відстані завдяки технічному забезпеченню;
• медіатизація як запис, копіювання, тиражування інформації, створеної в іншій продуктивній діяльності: репродукування творів образотворчого мистецтва й музичних творів зокрема.
Засоби масової комунікації виконують певні соціальні функції:
• передача інформації, поширення;
• здійснення опосередкованої комунікації;
• спрямованість на маси, масову, цільову аудиторію.
рім того, необхідно пам'ятати, що можливість функціонування сучасних засобів комунікації обумовлена певними об'єктивними закономірностями, а саме:
1.Засоби масової комунікації як технології та їх експлуатація дуже дорогі об'єкти. Тому джерелами/власниками засобів масової комунікації є певні структури, організації (владні, політичні, комерційні, соціальні тощо), від яких залежить функціонування медіазасобів. Звідси випливає залежність засобів масової комунікації, які виконують замовлення, представляють інтереси певних структур, організацій, соціальних груп.
2.Відповідно спрямування змісту інформаційних повідомлень, а у широкому контексті – усієї медіаінформації (медіатекстів), знову ж таки, залежить від інтересів власників/замовників ЗМК: «Хто платить, той і замовляє».
3.Саме тому можна впевнено сказати, що засоби масової комунікації у своїх медіатекстах репрезентують не об'єктивне відтворення реальної дійсності, а світоглядні (політичні, економічні тощо) позиції певної групи/груп людей, їх маніпулятивні інтереси, у кращому випадку – «авторське бачення», як це є у мистецтві.
Медіакультура, її візуальний аспект
Сукупність засобів масової інформації становить суспільний, культурно-історичний феномен, сутність якого полягає у створенні медіатехнічних засобів та медіаінформації, її опосередкованої передачі одними групами людей та її опосередкованому ж сприйманні іншими. Все це становить – медіакультуру – практичну й інтелектуально-духовну діяльність людини, опосередковану медіазасобами.
Іншими словами, медіакультура – це виробництво, результатом якого є нові медіазасоби, медіатехнології та медіапродукція у формі книжок, періодичних видань, радіопрограм, телепрограм, документальних, художніх фільмів, фотозображень тощо.
Медіакультура – це бізнес: на чолі медіавиробництва, як ми вже знаємо, стоять певні комерційні, адміністративні, владні, політичні та інші структури —- «агенції», які утримують виробництво й реалізують свої інтереси у медіапродукції, заробляючи на цьому.
Медіакультура може бути й мистецтвом, особливо у сфері фотографії, кінематографії, новітніх видів мистецтва, так званого медіамистецтва (відео-арт, сайнс-арт, нет-арт тощо).
У медіакультурі є одна важлива особливість: переважна частина її продукції представлена у візуальному або аудіовізуальному форматі. Медіакультура постійно створює візуальні, аудіовізуальні образи, які повсюди супроводжують або замінюють письмові системи кодів. Так, якщо у друкованих засобах, інтернеті візуальний аспект доповнює письмовий текст, то вже у фотографії, кінематографі, телебаченні – візуальне переважає.
Візуальний формат медіакультури – це не лише її візуальна предметність («зображення», «картинки», «картинки в русі»), а й обов'язково візуально-образні смисли. Всі зображення створені з певною метою й несуть у собі смислову інформацію. Саме тому візуальний світ сучасної людини завдяки медіа не лише наповнився зоровими об'єктами, а й розширився.
Візуальний, аудіально-візуальний аспект медіакультури надалі ми визначатимемо як візуальну медіакультуру – головним елементом, семантичним кодом якої є візуальний образ, зображення.
Культурологічний аспект візуальної медіакультури
Як ми вже зазначали, візуальна медіакультура це, передусім, виробництво візуальної медіапродукції, яка наводнює штучне культурне середовище існування людини візуальними образамизображеннями, поданими у різних форматах (статичних, рухомих) і жанрах (фотопортрет, документальний фільм, телепрограма тощо). Природа візуального медіавиробництва тісно взаємозв'язана з іншими галузями загальнолюдської культури.
Візуальна медіакультура входить до складу загальної візуальної культури, яка передує в часі та охоплює практично всю штучну природу, створену людиною, й становить систему таких різноманітних візуальних підсистем, як одяг, прикраси, вжиткові речі, архітектура, мистецтво тощо. Візуальна культура – це широке поняття, а візуальна медіакультура, по-суті, є її сучасною могутньою складовою – однією з візуальних підсистем.
Візуальна медіакультура входить до складу загальної медіакультури: за способами виробництва візуальної медіапродукції, за можливістю технічного забезпечення її споживання, поширення, зберігання.
Виробництво візуальної медіапродукції охоплює не лише створення матеріально-предметного плану візуальне, але і його змістове, ціннісно-смислове наповнення, що здійснюється за допомогою різноманітних технічних і психологічних медіатехнологій. Крім того, треба зауважити, що медіа здатні забезпечити передачу візуальної медіапродукції необмеженій аудиторії, і тому очевидний зв'язок візуальної медіакультури з масовою культурою. Масова культура породжується медіазасобами й повністю залежить від медіатехнологій. Головними ознаками масової культури, як і медіакультурної продукції зокрема, є демократичність і зрозумілість для загалу. Але на відміну від високої елітної культури, яка вимагає від людини інтелектуальних, емоційних зусиль, певної підготовки, досвіду, масова культура популяризує спрощену систему цінностей: примітивізацію стосунків між людьми; розважальність; сентиментальність; натуралістичне смакування насильства та сексу; пропагування культу речей; культу успіху, сильної особистості; сенсаційність тощо.
Головним недоліком масової культури є те, що вона призвичаює людину до бездумного споживання, не вимагаючи інтелектуальних зусиль.
Візуальна медіакультура, опосередкована медіазасобами, а відповідно спрямована на масове споживання, часто-густо сповідує цінності та смисли саме масової культури.
Отже, візуальна медіакультура знаходиться на перетині трьох культурних сфер – візуальної, медійної та масової. Поєднуючи в собі такі їхні головні властивості як візуальність, опосередкованість засобами масової комунікації, масову спрямованість і систему спрощених цінностей, вона становить суспільний феномен, виробництва та споживання візуальної медіапродукції різноманітного формату. Будучи неоднозначним явищем у житті сучасної людини, візуальна медіакультура може бути як виробництвом, великим бізнесом, так і високим мистецтвом.
Соціально-психологічний аспект візуальної медіакультури: медіакомунікація, медіатворчість, особистісна візуальна медіакультура
У візуальній медіакультурі є і соціально-психологічний вимір: інформативно-комунікативний, медіатворчий і особистісний.
Медіакомунікація
Комунікація як смисловий аспект соціальної взаємодії між людьми є суттю медіакультури й візуальної зокрема. Соціальний аспект візуальної медіакультури – візуальна медіакомунікація як індивідуального, так і масового (телебачення, кінематограф) характеру. Важливим її елементом є зображення, візуальний інформаційний код, головний комунікаційний засіб.
Медіатворчість
Людина є першопричиною виникнення феномена медіакультури й безпосереднім творцем візуальної медіакультури. Якщо творчість у широкому розумінні – це створення нового, оригінального продукту, то медіатворчість – створення нового (чи перетворення існуючого) в сфері медіа або за допомогою медіазасобів.
Характерними особливостями медіатворчості, що відрізняє її від інших видів творчості є: «медіаопосередкованість» творчого процесу та репрезентації творчого продукту; «технічна медіаграмотність або компетентність» медіатворців; «масовість» творців як професіоналів, так і аматорської більшості; «дозвіллєвість», «гедонізм» процесу творення й процесу сприймання тощо.
Медіатворчість може бути ресурсом особистості, забезпечуючи їй адекватну адаптацію до сучасних умов існування у світі медіареальності інформаційного суспільства; розширення комунікаційних можливостей; можливість самореалізації; збагачення смислового досвіду.
Особистісна візуальна медіакультура
Особистісна візуальна медіакультура – це психологічна складова загальної візуальної медіакультури. Вона становить психологічне утворення у вигляді набутої системи способів споживання візуальних медіатекстів різноманітного формату. Особистісна візуальна медіакультура взаємопов'язана з загальною візуальною культурою людини, її етично-естетичною системою цінностей, її потребами у сприйманні візуальної медіапродукції, технічної компетенції щодо використання візуальних медій, спрямованості на реалізацію творчого потенціалу саме у цій сфері.
Дуже важливим моментом для формування особистісної візуальної медіакультури високого рівня є розвиток критичного та творчого мислення, творчого медіасприймання, зокрема візуального.
Висновки
Візуальна медіакультура – це виробництво та споживання продукції завдяки візуальним, аудіовізуальним засобам масової комунікації. Виробництво та споживання є умовами для спілкування (комунікації") між окремими людьми, групами людей.
Візуальна медіакультура взаємозв'язана з візуальною та масовою культурою й становить вагому частину всієї медіакультури. Основними її функціями є спрямованість на масову аудиторію, розважальність, дозвіллєвість.
Візуальна медіакультура має й соціально-психологічний вимір: інформативно-комунікативний, медіатворчий й особистісний. Особистісна візуальна медіакультура – це психологічне утворення, система знань, умінь, компетенцій щодо споживання візуальної медіапродукції.
Можливість розширення медіакомунікацій може здійснюватися завдяки медіатворчості як у її продуктивній, так і у перцептивній формах. Ефективність медіатворчості людини забезпечується належним рівнем її особистісної медіакультури.
З метою підвищення особистісної візуальної медіакультури матеріал із медіаісторії ми вивчатимемо та досліджуватимемо як у медіаісторичному, так і соціально-психологічному ракурсі: комунікаційному та медіатворчому.
Контрольні запитання
1. У чому полягає суть слова «медіа» та його сучасна інтепретація. Засоби масової комунікації та їх провідні функції.
2. Що таке «медіакультура»? Що таке «візуальна медіакультура»?
3. Що є спільного між візуальною культурою, масовою й візуальною медіакультурою? Яка відмінність між продукцією масової візуальної культури та візуального мистецтва?
4. Види комунікації: «комунікація», «медіакомунікація», «масова медіакомунікація». їх суть, різновиди.
5. Що таке «медіатворчість»? Зміст і функції. 6. Що таке «особистісна візуальна медіакультура»? Що необхідно для розвитку високого рівня візуальної медіакультури особистості?
Немає коментарів:
Дописати коментар